Przyszłość zreformowanej Polityki Spójności w kontekście nowych uwarunkowań - Dr Erich Unterwurzacher, Komisja Europejska:
Dr Erich Unterwurzacher
Dr Erich Unterwurzacher – doktor nauk ścisłych, inżynier elektrotechniki. Od 2012 r. Erich Unterwurzacher kieruje Dyrekcją zajmującą się wdrażaniem funduszy strukturalnych oraz programów i projektów Funduszu Spójności w Niemczech, Austrii, Holandii, Polsce, Czechach i na Słowacji w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej. Wcześniej Erich Unterwurzacher zarządzał pomocą finansową dla krajów kandydujących (Bałkany i Turcja) oraz kierował ich negocjacjami akcesyjnymi. W latach 1996–1999 Erich Unterwurzacher pracował w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (IEA / OECD) w Paryżu gdzie zajmował się m.in. kwestiami bezpieczeństwa energetycznego (1987–1991). W latach 1991–1994 pracował w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR).
Robić więcej za mniej? Wyzwania dla Polityki Spójności w latach 2021–27:
Prof. John Bachtler
Profesor John Bachtler jest profesorem Studiów Polityk Europejskich na Uniwersytecie w Strathclyde, dyrektorem Centrum Badań Polityk Europejskich (EPRC) Delft i dyrektorem EPRC w Glasgow. Jego doświadczenie badawcze dotyczy głównie: rozwoju regionalnego i przemysłowego w Europie (obejmującego polityki rozwoju gospodarczego w 28 państwach członkowskich UE i kilku innych krajach europejskich), polityki strukturalnej i polityki spójności Unii Europejskiej, zdolności administracyjnych w polityce spójności, integracji i rozszerzenia UE. Prowadził badania EPRC dotyczące: polityki regionalnej, rozwoju obszarów wiejskich, rozwoju terytorialnego, inwestycji zagranicznych, RTDI (badań, rozwoju technologii i innowacji) oraz ewaluacji. W tych dziedzinach był ekspertem-doradcą wielu departamentów rządowych w Europie Zachodniej, Środkowej i Wschodniej oraz doradcą organizacji europejskich (Parlament Europejski, Komisja Europejska, Komitet Regionów, Zgromadzenie Regionów Europy). W ciągu ostatnich 15 lat był ekspertem-doradcą 12 prezydencji UE w zakresie reformy budżetowej i regulacyjnej oraz reformy Polityki Spójności. Współkieruje programem EoRPA badań i wymiany wiedzy na temat polityki regionalnej w Europie oraz programem IQ-Net badań i wymiany wiedzy na temat zarządzania funduszami strukturalnymi i ich wdrażania w całej UE. Jest członkiem Royal Society of Edinburgh, członkiem Academy of Social Science i członkiem Regional Studies Association.
Bardziej inteligentna Europa (CP1):
Moderator: Andrzej Regulski
Andrzej Regulski – ekonomista i przedsiębiorca; dyrektor zarządzający IMAPP Consulting oraz dyrektor operacyjny Golem Foundation. Koordynator ponad 50 projektów analitycznych i badań ewaluacyjnych dotyczących oddziaływania makroekonomicznego polityki spójności, wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości oraz energetyki. Laureat nagrody Lider Ewaluacji w 2014 r.
Anna Świebocka
Zastępca dyrektora Departamentu Programów Wsparcia i Rozwoju w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1998 roku związana z funduszami europejskimi i strukturalnymi, najpierw w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, później w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. W latach 2006-2018 pracowała na stanowisku dyrektora Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości biorąc czynny udział w przygotowaniu założeń i realizacji projektu Badanie Kapitału Ludzkiego (BKL).Doświadczyła wszystkich funkcji w systemie wdrażania polityki spójności – pracowała w instytucjach wdrażających, pośredniczących, pełniła funkcję beneficjenta, a obecnie w instytucji zarządzającej. Zainteresowana procesem budowania polityk publicznych i dostarczaniem danych do tych polityk, szczególnie w zakresie zapotrzebowania na kompetencje oraz wpływu funduszy na wskaźniki gospodarcze.
Karolina Tilman
Urzędnik Komisji Europejskiej w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej, Team Leader w wydziale odpowiedzialnym za wdrażanie EFRR w Polsce, jako ekspert uczestniczy również w pracach wydziału odpowiedzialnego za politykę inteligentnego i zrównoważonego rozwoju w UE. Do jej obecnych obowiązków należy koordynacja wdrażania programów i działań na rzecz innowacji i wsparcia biznesu w Polsce oraz przygotowanie do kolejnej perspektywy finansowania w obszarze Inteligentnej Europy w kilku państwach członkowskich UE. Poprzednio w Komisji Europejskiej zajmowała się różnymi aspektami publicznego wsparcia dla biznesu i badań naukowych: w obszarze pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (DG COMP) oraz w zakresie kontroli w Europejskim Urzędzie ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Institut d’Etudes politiques de Paris (Sciences Po).
Dr hab. Adam Ambroziak
Dr hab. Adam A. Ambroziak, prof. SGH – profesor w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie; specjalista w zakresie polityki spójności, wykorzystania funduszy europejskich, polityki pomocy publicznej dla przedsiębiorców, wspólnej polityki handlowej, polityki rynku wewnętrznego UE, polityki przemysłowej UE, ekspert w zakresie procesu decyzyjnego w instytucjach Unii Europejskiej oraz lobbingu w UE; kierownik Podyplomowych Studiów SGH Pomocy Publicznej oraz Podyplomowych Studiów SGH Administracji i zarządzania; autor ponad 100 publikacji naukowych i ekspertyz dla polskiej administracji i organizacji międzynarodowych na temat polityki gospodarczej UE, pomocy publicznej oraz funkcjonowania rynku wewnętrznego i ewaluacji interwencji publicznych.
Paulina Zadura
Dyrektor Departamentu Analiz i Strategii. Posiada 10-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia badań społeczno-ekonomicznych w obszarze innowacyjności i przedsiębiorczości (sektor przedsiębiorstw, startupy, klastry, administracja publiczna), projektowania nowych usług (instrumentów wsparcia dla przedsiębiorstw), prowadzenie badań ewaluacyjnych na temat efektywności i skuteczności udzielonego wsparcia. W PARP organizuje także programy edukacyjne, w tym konferencje, warsztaty i spotkania networkingowe dla uczestników Narodowego Systemu Innowacji. Z wykształcenia magister socjologii (Uniwersytet Warszawski), ukończyła także studia podyplomowe „Akademia Ewaluacji Programów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego” (Uniwersytet Warszawski). Obecnie studiuje na kierunku „Transformacja cyfrowa biznesu” na Akademii Koźmińskiego w Warszawie.
János Kele
Ewaluator programów pracujący dla Departamentu Monitorowania i Ewaluacji (Ministerstwo Innowacji i Technologii), reprezentujący organ koordynujący rozwój finansowany przez UE na Węgrzech. Na obecnym stanowisku odpowiada za zarządzanie projektami ewaluacyjnymi, związanymi z rozwojem gospodarczym, wsparciem dla MŚP i dotacjami na rozwój obszarów wiejskich. Pracuje również jako członek zespołu odpowiedzialnego za zarządzanie narzędziem do modelowania metodologii alokacji na potrzeby negocjacji w sprawie polityki spójności w perspektywie 2021-2027. Wcześniej pracował w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i Handlu.
Bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa (CP2):
Moderator: Marcin Roszkowski
Przedsiębiorca i prezes Instytut Jagiellońskiego, wydawca Biznesalert.pl. Absolwent SGH. Poprzednio także Dyrektor Komunikacji i Promocji NBP, Zastępca Dyrektora Biura Spraw Zagranicznych Kancelarii Prezydenta RP oraz Rzecznik Muzeum Powstania Warszawskiego i Prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego.
Krzysztof Kasprzyk
Urzędnik Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej w wydziale ds. instrumentów finansowych i kontaktów z międzynarodowymi instytucjami finansowymi, gdzie zajmuje się między innymi monitorowaniem postępów w zakresie instrumentów finansowych w UE, przygotowaniami do przyszłej perspektywy finansowej, oraz wsparciem dla instytucji zarządzających i beneficjentów zwłaszcza w obszarach efektywności energetycznej, venture capital, wsparcia dla MŚP i wykorzystania instrumentów finansowych na obszarach miejskich. Przedtem był szefem wydziału polityki regionalnej i spójności pracował w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE w Brukseli, zajmując się m.in. negocjacjami rozporządzeń dotyczących polityki spójności na lata 2014-2020, a do 2010 r. był naczelnikiem wydziału koordynacji i programowania w instytucji zarządzającej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Małgorzata Kachniarz
Ewaluator, od 2013 r. kierownik projektów w FUNDEKO. Absolwentka Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Warszawskim, stypendystka Fundacji im. Nowickiego oraz Deutsche Bundesstiftung Umwelt. Jest autorką i współautorką kilkudziesięciu raportów z badań ewaluacyjnych i analiz dotyczących wykorzystania środków UE oraz polityki publicznej w obszarach środowiska i energetyki. Posiada także wieloletnie doświadczenie w zakresie wrażania i koordynowania projektów dofinansowanych ze środków UE (PHARE, Programy ramowe ds. badań, EQUAL, Leonardo da Vinci, Intelligent Energy Europe) w jednostkach publicznych, prywatnych oraz organizacjach pozarządowych.
Henrietta Enikő Csató
Kierownik Działu ds. Zrównoważonej Polityki Spójności w Departamencie Monitorowania i Ewaluacji (Ministerstwo Innowacji i Technologii), reprezentujący organ koordynujący rozwój finansowany przez UE na Węgrzech. Na obecnym stanowisku, poza odpowiedzialnością za monitorowanie dużych projektów, odpowiada za zarządzanie projektami ewaluacyjnymi i programami monitorowania, które koncentrują się na rozwoju sektora energii, zmian klimatu, środowiska i transportu oraz aspektach horyzontalnych, obejmując wszystkie programy operacyjne. Wcześniej, jako specjalista ds. Strategii energetycznej, koordynowała realizację planów działań związanych z energią, przegląd Krajowej Strategii Energetycznej w 2015 r. oraz uczestniczyła w planowaniu związanym z energią w tym okresie programowania. Była także członkiem kilku istotnych unijnych i międzynarodowych komitetów i grup roboczych, takich jak SET Plan SG, H2020 EPC i IEA-CERT.
Europa bliżej obywateli – wsparcie małych i średnich miast (CP5):
Moderator: Maciej Kolczyński
Maciej Kolczyński, ewaluator, badacz, doradca, a czasem również trener. Doświadczenie zawodowe zdobywał w różnych instytucjach krajowych i europejskich zajmujących się funduszami unijnymi. Brał udział w przygotowaniu zasad wykorzystania funduszy strukturalnych w Polsce w latach 2007–2013 i 2014–2020. Obecnie uczestniczy również w dyskusji na temat kształtu polityki spójności w latach 2021-2027. Zaangażowany w prace nad systemem polityki regionalnej na poziomie krajowym.Prelegent na międzynarodowych konferencjach i krajowych seminariach dotyczących polityki regionalnej, ekspert w projektach współpracy międzynarodowej, także w ramach Polskiej Pomocy. Autor artykułów z zakresu terytorialnego wymiaru polityki spójności i różnych aspektów wykorzystania funduszy UE. Kluczowy ekspert Fundacji IDEA Rozwoju w obszarze polityki regionalnej, samorządu terytorialnego, rozwoju obszarów miejskich, współpracy międzynarodowej i zdolności instytucjonalnej. Ciągle próbuję wrócić do regularnego biegania.
Piotr Zygadło
Piotr Zygadło, Dyrektor Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, ekspert w obszarze polityki rozwoju i funduszy unijnych, doktor nauk ekonomicznych, prawnik, europeista, politolog. Kierowany Departament zajmuje się koordynacją programów regionalnych, instrumentami terytorialnymi oraz częścią projektów SOR dotyczących rozwoju regionalnego.
Dr hab. Ewa Korcelli-Olejniczak
Dr hab. Ewa Korcelli-Olejniczak, językoznawca i geograf społeczno-ekonomiczny, od 2013 roku jest zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN. Jednocześnie prowadzi zajęcia dla studentów na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Praca doktorska Ewy Korcelli-Olejniczak stanowiła studium porównawcze funkcji metropolitalnych Berlina i Warszawy w okresie 1990-2000; praca habilitacyjna była poświęcona pojęciu, strukturze przestrzennej i dynamice regionu metropolitalnego. Zainteresowania naukowe E. Korcelli-Olejniczak to teoretyczne podstawy nauk społecznych, badania nad regionami metropolitalnymi i ich powiązaniami typu inter i intra, w tym między regionem centralnym a tzw. zapleczem, porównawcze studia miast, obejmujące kwestie zarządzania, różnorodności społecznej, partycypacji i planowania strategicznego. Ewa Korcelli-Olejniczak jest autorką i współautorką ponad 80 publikacji, w tym pięciu książek. Brała udział w wielu projektach krajowych i międzynarodowych, w okresie 2013-2017 była lokalnym koordynatorem projektu 7 PR UE DIVERCITIES. Ewa Korcelli-Olejniczak uczestniczy także w badaniach eksperckich zlecanych przez instytucje publiczne, w tym Ministerstwo Rozwoju, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Urząd Miasta Warszawa. Jest członkiem PTG i TUP, oraz Austriackiego Towarzystwa Geograficznego. Ostatnio otrzymała podziękowanie od Prezydent M. St. Warszawa za udział w grupach roboczych d/s aktualizacji Strategii Rozwoju Warszawy – Warszawa 2030.
Dr Karol Janas
Karol Janas jest kierownikiem i współzałożycielem Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR. W ramach swojej zawodowej działalności aktywnie uczestniczy w tworzeniu podstaw systemu monitorowania i ewaluacji krajowej polityki miejskiej. Studiował geografię na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie również uzyskał stopień doktorski, specjalizując się w geografii miast. Jako adiunkt w Instytucie Rozwoju Miast i Regionów kierował szeregiem międzynarodowych projektów naukowych i wdrożeniowych, m.in. koordynując prace ekspertów z ponad 20 krajów, przygotowując Raport UN-HABITAT o stanie miast europejskich w dobie transformacji. Jest autorem i współautorem szeregu opracowań naukowych dotyczących problematyki rewitalizacji oraz zarządzania obszarami funkcjonalnymi miast. Żywi przekonanie, że rzetelna, interdyscyplinarna wiedza o tym jak rozwijają się polskie miasta powinna być podstawą do wypracowywania lepszych rozwiązań systemowych; jednocześnie wierzy w sprawczość inicjatyw oddolnych i znaczenie indywidualnych działań.
Dr Martin Ferry
Dr Martin Ferry jest pracownikiem naukowym w Centrum Badań Polityk Europejskich (EPRC) na Uniwersytecie w Strathclyde w Glasgow (UK) oraz na Uniwersytecie Technicznym w Delft (Holandia). Od dawna interesuje się badaniami porównawczymi rozwoju regionalnego w Europie w różnych skalach przestrzennych oraz projektowaniem, wdrażaniem i oceną polityki spójności UE. Szczególnie interesuje się zarządzaniem i wdrażaniem krajowej polityki regionalnej i Polityki Spójności UE w Europie Środkowej i Wschodniej. Aktualnie pracuje także nad nowym programem badawczym EPRC na temat zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w Europie.
Europa o silniejszym wymiarze społecznym – aktywizacja zawodowa i edukacja (CP4):
Moderator: Piotr Stronkowski
Piotr Stronkowski od 2008 r. jest ewaluatorem i konsultantem, zajmującym się głównie tematyką rynku pracy, edukacji, integracji społecznej, polityką spójności. Od 2014 r. działa jako niezależny ekspert, stale współpracując z Fundacją Idea Rozwoju. Posiada również wieloletnie doświadczenie badawcze i doradcze, zdobyte w Coffey International Development (Senior Manager Evaluation and Research) i PSDB (dyrektor ds. badań). Prowadził również szereg projektów doradczych dla administracji publicznej. Wcześniej pracował w administracji publicznej. W latach 2004-2008 był Zastępcą Dyrektora Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Jest absolwentem Polityki Społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorem licznych publikacji. Jest również współpracownikiem i ekspertem licznych instytucji, takich jak: Collegium Civitas, UNDP, OECD, Banku Światowego, KSAP, MRPiPS, MIiR, MEN, Fundacja Batorego itd.
Przemysław Herman
Przemysław Herman, Zastępca Dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku: Politologia. Od 14 lat zajmuje się programowaniem i wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce. Współpracował przy tworzeniu ram systemu ewaluacji w obszarze EFS w Polsce, osobiście zaangażowany był również w stworzenie Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Obecnie odpowiada m. in. za przygotowanie i realizację rządowego Programu Dostępność Plus, koordynację procesu ewaluacji w obszarze Europejskiego Funduszu Społecznego jak również współpracuje przy procesie negocjacyjnym dla perspektywy finansowej 2021 – 2027 w obszarze Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dr Magdalena Jelonek
Doktor socjologii, adiunkt w Katedrze Socjologii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz w Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. Kierownik i ekspert w projektach z zakresu polityk publicznych związanych z rynkiem pracy oraz kapitałem intelektualnym (ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa wyższego).
Autorka licznych badań diagnozujących sytuację sektora edukacji oraz ewaluacji polityk publicznych. Brała udział w projektach badawczych z obszaru szeroko pojętej edukacji i rynku pracy, m.in. w badaniach popytu i podaży kompetencji w Polsce - Bilans Kapitału Ludzkiego, w pilotażowej na skalę kraju ewaluacji śródokresowej Działania 1.2 i 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004–2006, w badaniach diagnozujących sytuację w zakresie kształcenia ustawicznego w województwie małopolskim.
Jest koordynatorem merytorycznym badań przekrojowych w jednym z największym w chwili obecnej w Europie projektów monitorujących zmiany w strukturze kompetencji na rynku pracy – Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce.
Irena Wolińska
Irena Wolińska, od blisko 20 lat związana z problematyką funduszy europejskich, z ponad 15 letnim stażem w badaniach ewaluacyjnych w tym obszarze, współautorka ponad 60 raportów ewaluacyjnych i ekspertyz dla urzędów centralnych i agencji rządowych oraz władz samorządowych w Polsce. Ukończyła studia na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowe Studium Prawa Europejskiego i Zarządzania Programami Finansowanymi z Funduszy Strukturalnych na UMCS. Przez wiele lat w ramach pracy w Krajowym Urzędzie Pracy i Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (w latach 1993-1997 dyrektor departamentu programów rynku pracy w KUP, w latach 1997-2003 dyrektor departamentu rynku pracy w MPiPS) zajmowała się rynkiem pracy i jego obsługą instytucjonalną. Od 2003 roku jako niezależny ekspert specjalizuje się w działaniach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w szczególności rynku pracy, edukacji i kształcenia ustawicznego oraz systemie instytucjonalnym i procedurach wdrażania funduszy europejskich w Polsce. Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Rynku Pracy S-TO-S.
Prof. Mirosław Grewiński
Polityk społeczny; profesor nadzwyczajny i Rektor Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. J. Korczaka w Warszawie.Prezes ZG Polskiego Towarzystwa Polityki Społecznej oraz prezes ZG Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. Członek m. in. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ds. Stopni Zawodowych Pracowników Socjalnych przy Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rady Głównej do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym przy Ministerstwie Sprawiedliwości oraz Zespołu do Spraw Nagród Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla Nauczycieli Akademickich. Autor, współautor, redaktor blisko 300 publikacji naukowych. Wykładał gościnnie na kilkunastu polskich i zagranicznych uczelniach. Przeprowadził ponad 500 autorskich szkoleń. Przedmiotem jego zainteresowań naukowych są głównie: przeobrażenia welfare state, usługi i innowacje społeczne, system pomocy i integracji społecznej, rynek pracy i zatrudnienie, wielosektorowa polityka społeczna i polityka spójności UE.
Lepiej połączona Europa – dostępność transportowa (CP3):
Moderator: Przemysław Gorgol
Przemysław ukończył prawo w Lublinie (UMCS) oraz liczne szkolenia w zakresie zarządzania projektami i inwestycjami infrastrukturalnymi. W ciągu ostatnich 20 lat Przemysław brał udział w przygotowywaniu i ocenie wielu projektów dla sektora publicznego i prywatnego. Posiada doświadczenie w realizacji projektów międzynarodowych (m.in. dla Rządu Chorwacji, czy Gruzji), w zakresie przygotowania planów inwestycyjnych i programów operacyjnych do finansowania ze środków UE. Obecnie pełni funkcję Dyrektora w IPOPEMA Financial Advisory. Do 2009 roku pracował jako menadżer w Ernst & Young, zaś do roku 2006 jako Zastępca Dyrektora w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za fundusze strukturalne. W latach 2009-2015 pracował jako niezależny konsultant. Od 2016 do 2019 roku kierował Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Przemysław jest wykładowcą na podyplomowych studiach organizowanych przez Szkołę Główną Handlową.
Jakub Siwiński
Jakub Siwiński - absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydziału Prawa Uniwersytetu w Rennes (Francja). Od ponad 10 lat lat zaangażowany w realizację programów rozwoju infrastruktury transportu. W latach 2014-2019 ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, gdzie zajmował się systemowymi regulacjami dotyczącymi rozwoju sieci TEN-T. Od 2019 w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej uczestniczy we wdrażaniu Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).
Dr hab. Jana Pieriegud
Jana Pieriegud jest inżynierem, doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych. Kieruje Katedrą Badań nad Infrastrukturą i Mobilnością w Instytucie Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jest niezależną ekspertką wielu instytucji i agencji wykonawczych ds. innowacji i badań: NCBR, NCN, FFG (Austria), Komisji Europejskiej (DG RTD, INEA, DG Regio), a także ewaluatorką w programach: PO Inteligentny Rozwój 2014-2020, RPO WM 2014-2020, RPO WP 2014-2020, Interreg South Baltic 2014-2020. Jest autorką i współautorką ponad 150 publikacji, współredaktorką serii monografii poświęconych przyszłości sektorów infrastrukturalnych oraz nowych koncepcji mobilności, w tym „Elektromobilność w Polsce na tle tendencji europejskich i globalnych” (2019), „Mobilność w aglomeracjach przyszłości” (2018), „Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych” (2016).
Dr hab. Piotr Rosik
Dr hab. Piotr Rosik, prof. IGIPZ PAN jest geografem transportu. Pracuje w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN w Warszawie. Prowadzi badania naukowe w nurcie geografii społeczno-ekonomicznej, geografii transportu i polityki regionalnej m.in. poświęcone ewaluacji inwestycji transportowych pod względem ich wpływu na zmiany dostępności i mobilności mieszkańców. Piotr Rosik jest autorem lub współautorem ponad 100 artykułów, ok. 40 monografii i raportów projektowych, a także brał udział w kilkudziesięciu projektach badawczych, zarówno międzynarodowych (przede wszystkich w ramach sieci ESPON), jak i krajowych – w szczególności dla Ministerstw (Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury) oraz dla regionów.
Maciej Gładyga
mgr inż. Maciej Gładyga – absolwent Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na kierunku Gospodarka Przestrzenna oraz podyplomowych studiów zarządzania projektami w Szkole Głównej Handlowej. Od początku kariery zawodowej związany z sektorem transportu, urzędnik służby cywilnej. Przez dziesięć lat pracował w ministerstwie właściwym ds. transportu w departamentach odpowiedzialnych za wdrażanie środków unijnych oraz transport kolejowy oraz pełnił w tych komórkach funkcje kierownicze. Obszary odpowiedzialności obejmowały m.in. realizacje i finansowanie inwestycji, strategię rozwoju, przewozy pasażerskie oraz współpracę międzynarodową, w tym w ramach struktur europejskich, m.in. przewodniczył Radom Wykonawczym kolejowych korytarzy transportu towarowego, brał udział w negocjacjach IV Pakietu Kolejowego. Od połowy 2016 roku Dyrektor Biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego – organizacji samorządu gospodarczego zrzeszającej i reprezentującej ponad siedemdziesiąt firm z branży kolejowej. Jako przedstawiciel IGTL wybrany do Zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Kolejowego Transportu Towarowego ERFA (European Rail Freight Association); od listopada 2019 r. Wiceprezes tej organizacji. Z ramienia ERFA jest Przewodniczącym Podgrupy ds. legislacji, wdrażania i działań miękkich w ramach Dialogu Przewoźników przy Komisji Europejskiej (RU Dialogue), członkiem Rail Supply Industry Expert Group (przy DG GROW).
Czy nadchodzi kryzys ewaluacji polityk publicznych? - Prof. Jarosław Górniak:
Prof. dr hab. Jarosław Górniak
Socjolog i ekonomista, profesor nauk społecznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, specjalizujący się w zakresie metod badań społecznych, statystycznej analizie danych, socjologii gospodarki i organizacji, ewaluacji i analizie polityk publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem polityki nauki i szkolnictwa wyższego, rozwoju kompetencji i rynku pracy. Dziekan Wydziału Filozoficznego UJ, kierownik Zakładu Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych w Instytucie Socjologii UJ. Twórca Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. W latach 2016-2018 przewodniczący Rady Narodowego Kongresu Nauki.
Quo vadis ewaluacjo? Modele rozwoju systemów ewaluacji. Przyszłość ewaluacji w ramach PS 2021+ :
Moderator: Tomasz Kot
Tomasz Kot - Zastępca Dyrektora w Departamencie Strategii Rozwoju w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Były naczelnik Krajowej Jednostki Ewaluacji. Od 2006 r. pracował w Departamencie Analiz i Statystyki Regionalnej GUS, gdzie zajmował się m.in. statystyką regionalną, klasyfikacjami przestrzennymi i koordynacją współpracy z Eurostatem w tym zakresie. W 2009 r. rozpoczął pracę w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zajmując się głównie analizami, monitoringiem, kwestiami wskaźnikowymi, a następnie także ewaluacją w Krajowej Jednostce Ewaluacji. W toku swojej kariery zawodowej m.in. współtworzył kluczowe dokumenty strategiczne i programowe, tj. Strategię Rozwoju Kraju do 2020 r., Strategię rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020, Umowę Partnerstwa i in.; brał udział w negocjacjach perspektywy finansowej 2014-20 a obecnie 2021-2027. Koordynował analityczne i ewaluacyjne projekty krajowe i międzynarodowe. Ukończył studia I-III stopnia na Uniwersytecie Łódzkim i Warszawskim. Autor i współautor wielu artykułów i poradników z zakresu monitoringu, rozwoju regionalnego, kwestii wskaźnikowych, ewaluacji oraz geografii politycznej. Wieloletni członek grup roboczych i sieci międzynarodowych OECD i KE o tematyce ewaluacyjnej i wskaźnikowej.
Daria Gismondi
Daria Gismondi od ponad dwudziestu lat pracuje w instytucjach europejskich, gdzie zdobyła szeroką wiedzę na temat różnorodnych obszarów polityki UE. Ma ponad 10-letnie doświadczenie w zakresie polityki spójności w wielu dziedzinach, od kwestii związanych z wdrażaniem po monitorowanie i ewaluację. Obecnie pracuje w Dyrekcji ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej w jednostce zajmującej się ewaluacją i semestrem europejskim.
Jana Drlíková
Jana Drlíková posiada ponad 7-letnie doświadczenie w obszarze ewaluacji. Obecnie kieruje Krajową Jednostką Ewaluacji w czeskim Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Koncentruje się na metodach jakościowych, zarządzaniu projektami i kwestiach zamówień publicznych. Doświadczenie zdobywała m.in. w Ministerstwie Zdrowia, gdzie uzyskała kompleksowy wgląd we wdrażanie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w Czechach. Otrzymała tytuł licencjata nauk politycznych na Uniwersytecie Karola w Pradze oraz stosunków międzynarodowych i studiów europejskich na Uniwersytecie Masaryka w Brnie; ukończyła także Central European University w Budapeszcie.
Balázs Pichler
Balázs Pichler jest szefem Departamentu Monitorowania i Ewaluacji Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych (EFSI) w Ministerstwie Innowacji i Technologii na Węgrzech. Jego Departament jest odpowiedzialny za centralne monitorowanie programów EFSI i ewaluację działań związanych z programami EFSI na Węgrzech. Balázs Pichler pracuje w tej dziedzinie przez ostatnie 10 lat. Poprzednio kierował działem monitorowania centralnego w Narodowej Agencji Rozwoju, pracował także w Kancelarii Premiera jako zastępca kierownika, a następnie jako kierownik działu monitorowania i oceny. Obecnie jego dział zarządza badaniami ewaluacji on-going programów w perspektywie 2014–2020.
Dr hab. Karol Olejniczak
Karol Olejniczak jest profesorem nauk o polityce publicznej na Uniwersytecie SWPS oraz współzałożycielem firmy badawczej EGO s.c. Naukowo zajmuje się projektowaniem usług przyjaznych obywatelom oraz ewaluacją skuteczności polityk publicznych. Pomaga także instytucjom rządowym i samorządowym w wykorzystywaniu wyników badań do projektowania skutecznych polityk. W swojej pracy naukowej i edukacyjnej wykorzystuje gry, eksperymenty i projektowanie behawioralne. Dr hab. Olejniczak jest stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej (2012). W 2014 roku otrzymał od polskiej administracji tytuł Lidera Ewaluacji, zaś w 2016 roku pierwszą nagrodę Rektora Uniwersytetu Warszawskiego w konkursie na najlepszego nauczyciela akademickiego w kategorii nauk społecznych. Obecnie jest kierownikiem merytorycznym projektów gov_LAB oraz doradza amerykańskim agencjom rządowym w projektowaniu "Learning Agendas".
Kontrfaktyczne ewaluacje wpływu, w podejściu makroekonomicznym :
Moderator: Jacek Pokorski
Jacek Pokorski, od 2004 r. związany z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, główny specjalista Jednostki Ewaluacyjnej PARP, od 2016 r. kierownik Sekcji Monitoringu i Ewaluacji w Departamencie Analiz i Strategii; w latach 2010–2014 wiceprezes Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, obecnie przewodniczący organu nadzoru PTE; specjalizuje się w badaniach przedsiębiorstw i otoczenia biznesu oraz ewaluacjach programów rozwoju gospodarczego (m.in. wsparcia konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, podnoszenia kwalifikacji kadr, rozwoju infrastruktury społeczno‑gospodarczej); współredaktor i współautor publikacji oraz prelegent konferencji poświęconych problematyce ewaluacyjnej; wieloletni trener (m.in. studia podyplomowe, „Kuźnia ewaluacji”, szkoła „Polityki publiczne oparte na dowodach”) i konsultant w zakresie badań ewaluacyjnych (współpraca m.in. z Instytutem Badań Edukacyjnych, Polskim Instytutem Ekonomicznym, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii).
Dr Maciej Bukowski
Maciej Bukowski, doktor nauk ekonomicznych, prezes WiseEuropa (Fundacja Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych i Europejskich), szef programu Ekonomia i polityka gospodarcza. Pracownik naukowy Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2006–2013 prezes IBS (Fundacja naukowa Instytut Badań Strukturalnych). Jest współautorem wielu polskich dokumentów strategicznych (m.in. Plan Hausnera, Polska 2030 – wyzwania rozwojowe, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju do roku 2030 – Polska 2030 – trzecia fala nowoczesności). Kierownik projektów oraz licznych komentarzy i artykułów prasowych, dotyczących m.in. makroekonomii, polityki energetycznej, innowacyjności, systemu emerytalnego i rynku pracy.
Prof. Janusz Zaleski
Janusz Zaleski, profesor w Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz na Politechnice Wrocławskiej, Członek Prezydium KPZK PAN, od 2001 roku ekspert w projektach Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy, Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Komitetu Regionów; prezes zarządu Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w latach 1998-2015, wojewoda wrocławski 1992-1998. Autor ponad 100 prac naukowych głównie z zakresu polityki regionalnej i gospodarki wodnej. Współautor polskiej adaptacji modelu HERMIN. Uczestniczył w międzynarodowych projektach, w tym “Development of an instrument to analyse the impact of cohesion policy”, "The economic return of cohesion expenditure for member states". Współautor wielu dokumentów strategicznych, m. in.: Eksperckiej Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2033, ocen ex-ante NPR 2004-2006 oraz NSRO 2007-2013. Odznaczony Sancti Silvestri Papae przez Papieża Jana Pawła II.
Dr Zbigniew Mogiła
Zbigniew Mogiła, doktor nauk ekonomicznych, wykładowca w Lisbon School of Economics and Management (ISEG), członek Zespołu zadaniowego ds. zintegrowanej polityki rozwoju Polski i Europy przy Komitecie Przestrzennego Zagospodarowania Kraju (KPZK PAN). Jako dyrektor Zespołu badawczego Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego rozwijał makroekonomiczne modele HERMIN wykorzystywane w licznych badaniach wpływu funduszy unijnych na gospodarkę Polski i jej regionów. Twórca pierwszego w Polsce modelu HERMIN integrującego 16 gospodarek regionalnych. Jest autorem/współautorem artykułów naukowych i ekspertyz podejmujących problematykę rozwoju regionalnego oraz międzynarodowych stosunków gospodarczych. Uczestniczy zarówno w tworzeniu, jak i ewaluacji dokumentów strategicznych różnych szczebli administracji samorządowej.
Prof. Andrea Caragliu
Andrea Caragliu jest profesorem nadzwyczajnym ekonomii regionalnej i miejskiej w Politechniki Mediolańskiej (Politecnico di Milano). Jest również doktorem ekonomii przestrzennej Uniwersytetu VU w Amsterdamie oraz doktorem zarządzania, ekonomii i inżynierii przemysłowej Politechniki Mediolańskiej. Jego rozprawa została uhonorowana Nagrodą Zasługi Komitetu Regionów UE za najlepszą rozprawę doktorską oraz dyplomem "Memorial in Giorgio Leonardi" Włoskiego Regionalnego Stowarzyszenia Nauki (AISRe) za najlepszą rozprawę doktorską. Andrea uzyskał tytuł magistra i licencjata w dziedzinie ekonomii na Uniwersytecie Bocconi w Mediolanie. Pełni funkcję dyrektora wykonawczego Regional Science Association International. Pełnił również funkcję audytora (2013–2016) Włoskiego Regionalnego Stowarzyszenia Nauki (AISRe), a także członka Europejskiego Regionalnego Stowarzyszenia Nauki (ERSA) i American Economic Association (AEA).
Dr Andrea Conte
Andrea Conte jest kierownikiem zespołu Regionalnego Modelowania Gospodarczego (REMO) we Wspólnym Centrum Badawczym (JRC) Komisji Europejskiej. Uzyskał tytuł doktora i magistra ekonomii na CORIPE oraz na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu w Turynie we Włoszech. Był wizytującym pracownikiem naukowym w CNR (Włoska Krajowa Rada ds. Badań), ISTAT (Włoski Krajowy Urząd Statystyczny), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy) i Birkbeck College w Londynie. W latach 2005–2007 był pracownikiem naukowym w Instytucie Ekonomicznym Maxa Plancka (Jena, Niemcy). W 2008 r. Dołączył do Komisji Europejskiej w Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarczych i Finansowych (ECFIN) w Brukseli, a następnie dołączył do zespołu Wspólnego Centrum Badawczego (JRC) w Dyrekcji „Wzrost i Innowacje” (Sewilla, Hiszpania). Jest specjalistą w dziedzinie innowacji, finansów publicznych i polityki regionalnej oraz autorem lub współautorem wielu artykułów i publikacji.
Analizy behawioralne – przegląd dobrych praktyk metodologicznych:
Moderator: Paweł Śliwowski
Starszy Analityk w Polskim Instytucie Ekonomicznym, związany również z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w tematyce projektowania, wdrażania i ewaluacji polityk publicznych oraz wykorzystania wiedzy eksperckiej i nauk behawioralnych w tych procesach. Uczestniczył w kilkudziesięciu projektach badawczych, ewaluacyjnych i szkoleniowych m.in. dla Komisji Europejskiej (DG Regio, DG Justice), Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ministerstw, urzędów marszałkowskich oraz innych instytucji publicznych. Przez kilka lat był koordynatorem Akademii Ewaluacji.
Dr Thomas Dirkmaat
Thomas Dirkmaat jest koordynatorem zespołu Behavioural Insights w holenderskim Ministerstwie Gospodarki i Polityki Klimatycznej. Jest także prezesem Behavioural Insights Network Netherlands (BIN NL). BIN NL jest platformą współpracy, wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy wszystkimi ministerstwami w zakresie stosowania nauk behawioralnych, ich wdrażania, nadzoru i komunikacji. Thomas rozpoczął pracę w Ministerstwie Gospodarki w 2009 r. Jako starszy ekonomista pracował nad wieloma projektami, dotyczącymi m.in. polityki przemysłowej, dobrobytu i jakości życia (w ujęciu wielowymiarowym) oraz kształtowania evidence based policy. Posiada doktorat z ekonomii eksperymentalnej i teorii gier uzyskany na Uniwersytecie w Utrechcie.
Rachael Singleton
Rachael Singleton jest naukowcem behawioralnym w Northern Ireland’s Innovation Lab. Wdraża podejście zorientowane na użytkownika w stosowaniu modelu zmiany behawioralnej COM-B, dla rozwiązywania trudnych problemów politycznych i społecznych - od otyłości po zadłużenie - poprzez wprowadzanie innowacyjnego i perspektywicznego myślenia pochodzącego z nauk behawioralnych. W jednym z ostatnich projektów dla „Land and Property Services” w Irlandii Północnej - krajowej usługi pobierania stawek mieszkaniowych - odzyskano dług w wysokości 1,15 miliona funtów w ciągu 5 miesięcy za pomocą jednego listu z informacją behawioralną. Rachael jest przedstawicielką Irlandii Północnej w European Behavioural Insights Forum gdzie współpracuje z laboratoriami na całym świecie, aby wypracować nowe podejście do zmian behawioralnych. Jest pierwszą ekspertką behawioralną, która zasiada w irlandzkiej grupie eksperckiej „Safefood” Knowledge Network Expert Group, gdzie wspiera ekspertów z zakresu nauk o żywności jako doradca w branży spożywczej. Dzięki zrozumieniu ludzkich zachowań i tego, co na nie wpływa, projektuje praktyczne, dostosowane do celów interwencje, stosując rygorystyczne podejście, które oferuje dane wyjściowe w celu umożliwienia porównawczego pomiaru po badaniu. Kariera Rachael w służbie publicznej rozpoczęła się od pracy bezpośrednio z Pierwszym Ministrem Irlandii Północnej. Następnie pracowała jako doradca, zdobywając 12-letnie doświadczenie w opracowywaniu zasad i przepisów. W swojej pracy uwielbia to, że daje jej ona wyjątkową okazję do wpływania na zmiany oraz pomaga kształtować społeczeństwo, które lepiej zaspokoi potrzeby jego obywateli.
James Drummond
James Drummond, Policy Analyst, Wydział Polityki Regulacyjnej, Dyrekcja Zarządzania Publicznego, OECD. Pracuje nad zagadnieniami związanymi z polityką regulacyjną, wiedzą z nauk behawioralnych (BI – behavioural insights) i Azją Południowo-Wschodnią. Pracował nad kilkoma publikacjami na temat nauk behawioralnych, w tym : "Tools and Ethics for Applied Behavioural Insights: the BASIC Toolkit" (2019), "Behavioural Insights and Public Policy: Lessons from Around the World" (2017).W spółorganizował cztery międzynarodowe konferencje na temat nauk behawioralnych. W zakresie polityki regulacyjnej James współpracował z kilkoma krajami, w tym z Irlandią, Peru i Tajlandią, nad ulepszeniem ich systemu zarządzania regulacjami i przeprowadzaniem przeglądu niezależnych organów regulacyjnych. James dołączył do OECD w 2015 roku, pracując również nad tematami związanymi z zarządzaniem wysokim ryzykiem, wzrostem sprzyjającym włączeniu społecznemu i systemami doradztwa politycznego. James posiada tytuł magistra polityki publicznej na Uniwersytecie w Toronto, tytuł magistra nauk politycznych na Uniwersytecie Carleton oraz tytuł licencjata nauk społecznych w dziedzinie nauk politycznych na Uniwersytecie w Ottawie.
Metodologia wskaźników syntetycznych i ich wykorzystanie do mierzenia efektów interwencji publicznych:
Moderator:Piotr Arak
Analityk społeczno-gospodarczy, Dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wcześniej pracował w firmie doradczej Deloitte, centrum analitycznym Polityka Insight, Programie Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Absolwent polityki społecznej na Uniwersytecie Warszawskim i studiów podyplomowych z metod statystycznych w biznesie na tej samej uczelni. W trakcie ukończenia studiów MBA w Szkole Głównej Handlowej i na Uniwersytecie Montrealskim oraz doktoratu z polityki publicznej na Uniwersytecie Warszawskim. Autor i współautor wielu badań z obszaru cyfryzacji, ekonomiki zdrowia i polityki gospodarczej.
Dr hab. Jolanta Perek-Białas
Kierownik Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Pracuje w Instytucie Socjologii UJ oraz w Instytucie Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Specjalność badawcza – gerontologia, ewaluacja polityk publicznych (w tym polityki senioralnej), metodologia badań społecznych. Koordynatorka i uczestniczka wielu międzynarodowych projektów związanych z m.in. aktywizacją starszych osób (w tym na rynku pracy), dyskryminacją starszych pracowników, wsparciem opiekunów osób starszych. Jest/była ekspertką m.in. Komisji Europejskiej, UNECE, OECD, Banku Światowego. Ekspertka grupy ekspertów Komisji Europejskiej oraz UNECE ds. Active Ageing Index. W 2014 zainicjowała prace dot. regionalnego wskaźnika aktywnego starzenia dla Polski, brała udział w przygotowaniu jak dotychczas trzech edycji wskaźnika dla Polski. Współpracuje z krajowymi, regionalnymi i lokalnymi instytucjami zajmującymi się m.in. polityką senioralną, politykami rynku pracy.
Łukasz Widła-Domaradzki
Statystyk i analityk z ponad dwudziestoletnim stażem. Pracował jako analityk danych przy misjach obserwacyjnych Unii Europejskiej (EU EOMs) w Liberii (2017), Sierra Leone (2018), Pakistanie (2018) oraz Nigerii (2019). Szkolił także organizacje pozarządowe z wykorzystania statystyki do wykrywania fałszerstw wyborczych w Afganistanie (2019).Brał udział w kilkudziesięciu ewaluacyjnych i naukowych projektach badawczych, w których odgrywał rolę eksperta do spraw analiz statystycznych. Jest również autorem lub współautorem kilkunastu pozycji książkowych lub artykułów, ma na swym koncie również działalność edukacyjną (zajęcia dla studentów na Akademii Leona Koźmińskiego, warsztaty ze stosowania metod ilościowych w ewaluacjach dla słuchaczy studiów podyplomowych Uniwersytetu Warszawskiego czy też szkolenia z wykorzystania pakietu SPSS dla Ministerstwa Obrony Narodowej). Jest współtwórcą nowej metody kontrfaktycznej SPSM (Stratified Propensity Score Matching), którą prezentował m.in. na poprzedniej międzynarodowej konferencji ewaluacyjnej oraz 61. Międzynarodowym Kongresie Statystycznym w Marrakeszu (2017).
Dr Marek Cierpiał-Wolan
Dyrektor Urzędu Statystycznego w Rzeszowie.W 1999 roku otrzymał tytuł naukowy doktora nauk ekonomicznych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Starszy wykładowca w Katedrze Metod Ilościowych i Informatyki Gospodarczej w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Autor ponad 80 publikacji krajowych i zagranicznych. Redaktor naczelny czasopisma naukowego Wiadomości Statystyczne (Warszawa), sekretarz naukowy Statistics in Transition new series (Warszawa), redaktor statystyczny Barometru Regionalnego (Zamość). Prezes Polskiego Towarzystwa Statystycznego - Oddział w Rzeszowie, członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Kierownik oraz ekspert krajowych i międzynarodowych projektów badawczych. Organizator i aktywny uczestnik wielu konferencji naukowych.
Anna Tarnawa
Anna Tarnawa jest Kierownikiem Działu Badań i Strategii w Dziale Analiz i Strategii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w projektowaniu i koordynowaniu projektów badawczych dotyczących przedsiębiorczości, innowacji i zasobów ludzkich, a także analizowaniu ich wyników oraz ich promowaniu i wykorzystywaniu do kształtowania evidence-based public policy. Ma także doświadczenie w prowadzeniu procesów konsultacji prawnych z MŚP oraz w projektach międzynarodowych. Autorka licznych raportów na temat przedsiębiorczości w Polsce, w tym Raportu na temat sektora MSP w Polsce oraz Raportu na temat globalnej przedsiębiorczości - Polska. Anna Tarnawa jest również członkiem polskiego zespołu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) od 2011 roku. Obecnie jest szefem zespołu, a od 2018 roku jest również przedstawicielem GEM w ramach Association of the National Team w zarządzie GERA. Anna Tarnawa posiada tytuł magistra ekonomii Staffordhire University (Wielka Brytania) oraz magistra bankowości i finansów SGH w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe Zarządzanie Projektami w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Akademię Ewaluacji w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) na Uniwersytecie Warszawskim.
Znane metody, nowe wykorzystanie w ewaluacji Polityki Spójności UE:
Moderator: Monika Bartosiewicz-Niziołek
Absolwentka studiów doktoranckich w Szkole Nauk Społecznych przy IFIS PAN, Podyplomowego Studium Ewaluacji oraz Szkoły Trenerskiej STOP.Pierwsze doświadczenia w prowadzeniu ewaluacji zdobyła w połowie lat 90-tych uczestnicząc w przedsięwzięciach międzynarodowych (m.in. we współpracy z International Association for the Evaluation of Educational Achievements, Mershon Center The Ohio State University). Jako właścicielka Pracowni Badań Ewaluacyjnych, a następnie niezależna badaczka przeprowadziła ewaluację ok. 100 projektów/ programów współpracując z administracją publiczną, uczelniami, instytucjami działającymi w sferze edukacji oraz pomocy społecznej, a także organizacjami pozarządowymi. Posiada też doświadczenie w zlecaniu i nadzorowaniu procesu ewaluacji, a także prowadzeniu doradztwa w tym zakresie. Autorka publikacji i recenzji prac poświęconych tematyce ewaluacji. Wiceprezeska, koordynatorka ds. szkoleń i trenerka Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, autorka i realizatorka kilkudziesięciu szkoleń i kursów w zakresie ewaluacji (łącznie ok. 1.200 h). Członkini Grupy Sterującej Ewaluacją PO WER, mentorka, certified reviewee/ reviewer of European Evaluation Society, członkini Zarządu Network for Evaluation Societies in Europe.
Dr Agnieszka Skowrońska
Socjolog i doktor nauk humanistycznych. Prowadzi Pracownię Innowacji zajmującą się badaniami potrzeb, projektowaniem usług i innowacji społecznych, a także szkoleniami z zakresu badania potrzeb użytkowników i projektowania innowacji. Posiada 15-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze polityki społecznej, prowadzeniu badań oraz ewaluacji. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami publicznymi w projektowaniu usług społecznych, w tym usług edukacyjnych. Jest ekspertem zewnętrznym w projektach z zakresu edukacji osób dorosłych, aktywności obywatelskiej i społecznej oraz innowacji społecznych. Autorka publikacji m.in. „Badania w pomocy społecznej”, „Pomoc społeczna w liczbach” oraz „Potrzeby to podstawa”.Mieszka w Gdańsku.
Beata Ciężka
Od 1995 roku zajmuje się ewaluacją pracując jako niezależny ewaluator. Posiada bogate doświadczenie w realizacji projektów badawczych i ewaluacyjnych prowadzonych m.in. dla Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, administracji publicznej (m.in. Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości), organizacji pozarządowych (Fundacji im. Stefana Batorego, Instytutu Spraw Publicznych, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży i wielu innych). Jest autorką programów szkoleń z zakresu ewaluacji oraz realizatorką wielu z nich, a także była wykładowcą na studiach podyplomowych z ewaluacji w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkole Głównej Handlowej. Członek-założyciel, w latach 2004-2010 Prezes Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, obecnie członek Zarządu.
Agnieszka Szczurek
Socjolog i pedagog. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP. W 2004 roku współtworzyła Ośrodek Ewaluacji, w którym dotychczas zrealizowała ponad 200 badań ewaluacyjnych i społecznych. Prowadzi też szkolenia i konsultacje dla instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Specjalizuje się przede wszystkim w tematyce rozwoju lokalnego i edukacji.Członkini Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego i Polskiego Towarzystwa Socjologicznego i Stowarzyszenia STOP. Aktywnie działa w społeczności lokalnej, gdzie pełni rolę przewodniczącej zarządu osiedla.
Anna Kowalewska
Absolwentka socjologii. Ekspert w zakresie badań społecznych i społeczno-gospodarczych, w tym ewaluacyjnych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe w pracy w instytucjach badania opinii i rynku. W latach 1998 – 2009 zatrudniona w Pentor Research International. Od 2010 roku do chwili obecnej – prezes zarządu Instytutu Badawczego ProPublicum. Zrealizowała ponad 200 projektów badawczych, w tym projekty o znacznej złożoności metodologicznej, łączące różnorodne i nowatorskie techniki badawcze, pionierskie w skali kraju (dotyczące firm rodzinnych w polskiej gospodarce, upadłości przedsiębiorstw, potrzeb i aspiracji kulturalnych Polaków, badania ewaluacyjne wśród przedsiębiorstw z użyciem metody Propensity Score Matching, badania eksperckie z wykorzystaniem metody Delphi). Współpracowała ze środowiskiem naukowym przy projektach typu foresight (Pilotażowy Program Foresight w dziedzinie „Zdrowie i Życie”, Narodowy Program Foresight Polska 2020 i Foresight technologiczny NR FOR Podlaskie 2010). Laureatka nagrody im. Floriana Znanieckiego, przyznawanej przez Polskie Towarzystwo Socjologiczne. Wykładowca podyplomowych studiów Collegium Civitas „Zarządzanie przyszłością. Foresight i planowanie strategiczne”. Autorka publikacji naukowych i poświęconych popularyzacji wyników badań społecznych.
Dr Seweryn Krupnik
Adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (Zakład Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych) oraz kierownik projektów w Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ (w latach 2015 – 2018 kierownik tej jednostki). Członek komisji rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego. Coach. Obecnie m.in. odpowiada za ewaluację w projekcie Energy-SHIFTS. Social Innovation for EU Energy Policy.Zainteresowania naukowe związane z ewaluacją polityk i programów publicznych ukierunkowanych na wsparcie przedsiębiorstw i innowacyjności, wykorzystaniem ewaluacji opartej na teorii programu oraz analizą relacji przyczynowo – skutkowych. Najnowszą pasją jest jakościowa analiza porównawcza i jej zastosowanie w ewaluacji.
Jak "uchwycić nieuchwytne"? Monitoring i ewaluacja nowych celów strategicznych z wykorzystaniem dostępnych klasyfikacji statystycznych:
Moderator: Rafał Trzciński
Rafał Trzciński – absolwent Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ekspert kluczowy w IDEA Instytut. Od 2017 do 2019 dyrektor Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS. W latach 2016-2017 dyrektor ds. Badań i analiz ilościowych w Fundacji IDEA Rozwoju. Ekspert w obszarze analizy i ewaluacji polityk publicznych z doświadczeniem zdobytym podczas pracy w organizacjach sektora publicznego (CBiES GUS, PARP, IBE), organizacjach pozarządowych (IDEA Rozwoju, ISEE) oraz przy współpracy z organizacjami międzynarodowymi (Komisja Europejska, Bank Światowy) i podmiotami sektora prywatnego (EGO SC, KPMG, PROGNOS AG i inne).
Dominika Rogalińska
Od 2007 r. Dyrektor Departamentu Badań Przestrzennych i Środowiska Głównego Urzędu Statystycznego. Posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji badań statystycznych, prac metodologicznych i koncepcyjnych dot. rozwoju statystyki przestrzennej, wdrażania systemów monitorowania polityk publicznych oraz kierowania projektami współfinansowanymi ze środków UE.Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego (mgr), doktorantka Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Członek Prezydium Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN; Członek specjalista Komitetu Nauk Geograficznych PAN.
Dr Piotr Tamowicz
Doktor nauk ekonomicznych, w latach 1990-2004 zawodowo związany z gdańskim think-tankiem - Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową; obecnie prezes spółki Taylor Economics zajmującej się ewaluacją programów pomocy publicznej oraz doradztwem dla MSP; specjalizuje się w problematyce venture capital, business angels, przedsiębiorczości akademickiej (spin off/out), rozwoju MSP i corporate governance (tzw. ład korporacyjny); współautor kilku publikacji na temat corporate governance (Kodeks corporate governance, Biała księga i ranking corporate governance) oraz venture capital. W latach 1990-2008 członek rad nadzorczych takich firma jak: Bank Komunalny SA, Powszechny Bank Kredytowy SA, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie; od 2010 roku do chwili obecnej członek Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego JEREMIE Województwa Pomorskiego.
Dr hab. Michał Bitner
Michał Bitner (ur. w 1972) jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Po ukończeniu studiów pracował w Agencji Rozwoju Komunalnego, w której kierował Centrum Obligacji Komunalnych. Ukończył aplikację sądową. Po obronie doktoratu pracował również jako adiunkt na WPiA UW, przez kilka lat był kierownikiem Podyplomowego Studium Zarządzania Projektami Finansowanymi ze Środków UE. Odbył staż naukowy na Uniwersytecie Indiany w Bloomington. W 2017 r. uzyskał habilitację z nauk prawnych. Jego zainteresowania obejmują regulację finansów publicznych, sposoby finansowania infrastruktury, zarządzanie długiem publicznym, oraz montaż finansowy projektów. Uczestniczył w realizacji wielu projektów badawczych dotyczących finansów publicznych, w tym m.in. kwestii absorpcji środków polityki spójności przez jednostki sektora finansów publicznych.
Dr Maciej Piotrowski
Dr Maciej Piotrowski od 4 lata jest prezesem zarządu firmy badawczej Innoreg, w przeszłości pracownik naukowy oraz dyrektor generalny Instytutu Gospodarki. Ponadto od 8 lata w sposób ciągły współpracuje jako koordynator merytoryczny projektów ewaluacyjnych z konsorcjum firm Bluehill i QualityWatch.Z wykształcenia ekonomista, uzyskał tytuł doktora na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie przy realizacji projektów z obszaru rozwoju regionalnego, innowacyjności, przedsiębiorczości i internacjonalizacji gospodarki. Łącznie uczestniczył w ponad 80 badaniach o charakterze ewaluacyjnym, diagnostycznym i analitycznym, realizowanych na rzecz ministerstw, agencji rządowych oraz jednostek samorządu terytorialnego. Szczególnym obszarem zainteresowań stanowi tworzenie, ewaluacja i wdrażanie regionalnych strategii innowacji. Maciej miał udział w współtworzeniu polityk wsparcia innowacyjności w 10 regionach Polski. W przeszłości uczestniczył jako koordynator lub członek zespołu w 22 międzynarodowych projektach ewaluacyjnych i rozwojowych z obszaru polityk edukacyjnych i polityk wsparcia przedsiębiorstw, współpracując z partnerami (uniwersytety, instytucje otoczenia biznesu, władze regionalne) z niemal wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Policy-lab - rola ewaluacji w projektowaniu usług publicznych :
Moderator: dr hab. Karol Olejniczak
Karol Olejniczak jest profesorem nauk o polityce publicznej na Uniwersytecie SWPS oraz współzałożycielem firmy badawczej EGO s.c. Naukowo zajmuje się projektowaniem usług przyjaznych obywatelom oraz ewaluacją skuteczności polityk publicznych. Pomaga także instytucjom rządowym i samorządowym w wykorzystywaniu wyników badań do projektowania skutecznych polityk. W swojej pracy naukowej i edukacyjnej wykorzystuje gry, eksperymenty i projektowanie behawioralne. Dr hab. Olejniczak jest stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej (2012). W 2014 roku otrzymał od polskiej administracji tytuł Lidera Ewaluacji, zaś w 2016 roku pierwszą nagrodę Rektora Uniwersytetu Warszawskiego w konkursie na najlepszego nauczyciela akademickiego w kategorii nauk społecznych. Obecnie jest kierownikiem merytorycznym projektów gov_LAB oraz doradza amerykańskim agencjom rządowym w projektowaniu "Learning Agendas".
Jan Hněvkovský
Jan Hněvkovský jest ewaluatorem, wykładowcą, konsultantem i współzałożycielem firmy Gov Lab Ltd., która specjalizuje się w innowacjach społecznych, zarządzaniu strategicznym, zmianach organizacyjnych i projektowaniu usług. Jan zdobywał doświadczenie w sektorze publicznym, pracując w: Wydziale Ewaluacji w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, Departamencie Zrównoważonego Rozwoju w Biurze Rządu i Departamencie Innowacji Społecznych w Ministerstwie Pracy i Spraw Społecznych. Obecnie jego celem jest wprowadzanie innowacji i podejścia zorientowanego na klienta do czeskiego sektora publicznego poprzez działania Gov Lab.
Thijs van Exel
Thijs van Exel specjalizuje się w projektowaniu badań i innowacyjnych podejść badawczych, które koncentrują się na kreatywnym uczeniu się wśród formalnych i nieformalnych podmiotów w służbie zdrowia i opiece zdrowotnej. Thijs prowadzi więc badania na poziomie praktyków (w organizacjach i z organizacjami) oraz na poziomie systemowym. Doradza rządom i organizacjom, występując jako ekspert tematyczny. Thijs ma duże doświadczenie w projektowaniu, testowaniu i pracy metodami eksperymentalnymi. Część tych programów trwale tworzy pętle informacji zwrotnej pomiędzy sferą praktyki, organizacyjną i polityką. Jednym z głównych aspektów jego działań było wypracowanie nowych, produktywnych relacji między aktorami w tych sferach, jednocześnie ustalając, w jaki sposób można stworzyć sposoby ewaluacji, zmian organizacyjnych i procesów kształtowania polityki, które mogą umożliwić podmiotom naukę i poprawę swoich zachowań i wyników. Obecnie Thijs jest liderem w kilku programach badań w działaniu zainicjowanych przez Kennisland w sektorze opieki, gdzie istnieje duże zapotrzebowanie na tego rodzaju „dynamiczną ewaluację”.
Dr Anna Whicher
Moim głównym zainteresowaniem zawodowym jest opracowywanie, wdrażanie i ewaluacja polityk rządowych przy użyciu metod projektowania. Kierując Wydziałem ds. Polityki Projektowania w PDR (International Design and Research Centre) na Cardiff Metropolitan University, jestem odpowiedzialna za rozwijanie partnerstw, opracowywanie propozycji, prowadzenie sieci, prowadzenie badań, opracowywanie strategii i ewaluację wpływu dla rządu, agencji przedsiębiorstw, rad sektorowych i stowarzyszeń handlowych. Niektóre z ostatnich projektów obejmują: budowanie zdolności w zakresie projektowania usług i polityki w Europejskim Banku Centralnym, zaangażowanie społeczeństwa w reformę polityki Departamentu Zdrowia Irlandii Północnej, ewaluację działania Laboratorium Innowacji Irlandii Północnej, rozwój Laboratorium Polityki HMRC, ponowne przemyślenie konsultacji społecznych w projekcie Łotewskiego Ministerstwa Kultury oraz recenzowanie bonów na projekty dla szkockich przedsiębiorstw. Od marca 2013 r. jestem członkiem zarządu Biura Europejskich Stowarzyszeń Projektowych (BEDA) oraz akredytowanym głównym trenerem w sieci Service Design Network. Ukończyłam doktorat na podstawie pracy dot. analizy porównawczej w zakresie polityki innowacji w Europie.
Paulina Zadura
Dyrektor Departamentu Analiz i Strategii. Posiada 10-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia badań społeczno-ekonomicznych w obszarze innowacyjności i przedsiębiorczości (sektor przedsiębiorstw, startupy, klastry, administracja publiczna), projektowania nowych usług (instrumentów wsparcia dla przedsiębiorstw), prowadzenie badań ewaluacyjnych na temat efektywności i skuteczności udzielonego wsparcia. W PARP organizuje także programy edukacyjne, w tym konferencje, warsztaty i spotkania networkingowe dla uczestników Narodowego Systemu Innowacji. Z wykształcenia magister socjologii (Uniwersytet Warszawski), ukończyła także studia podyplomowe „Akademia Ewaluacji Programów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego” (Uniwersytet Warszawski). Obecnie studiuje na kierunku „Transformacja cyfrowa biznesu” na Akademii Koźmińskiego w Warszawie.